حمل و نقل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسان در کل جهان و بخش حتمی از اقتصاد است. همچنین یک فعالیت چند وجهی است که به دلایل تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، محیطی اهمیت دارد. لذا بسیاری از افراد برای جابه جایی کالاها و بارهای سنگین از خودروهای سنگین با برندهای متفاوت بهره می‌برند. محصولات سایپا دیزل از بهترین محصولات موجود در بازار خودروسازی است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کشنده دانگ فنگ Kx520 و دانگ فنگ kx480 اشاره نمود. در حالی که کشنده شاکمن تولید شرکت آرین دیزل نماینده انحصاری شرکت جک موتورز است. هدف از نوشتن این مقاله بررسی و ارزیابی کشنده دانگ فنگ kx520 و کشنده شاکمن ساخت شرکت آرین دیزل است.

شرکت سایپا دیزل

شرکت سایپا دیزل یکی از شناخته شده ترین شرکت‌هایی است که در زمینه حمل و نقل فعالیت گسترده ای دارد و علاوه بر اینکه در کشور ایران فعالیت می‌کند محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کند و توانسته نقش بسیار مهمی در بازار خودروسازی برای خود کسب کند.

محصولاتی مانند کشنده دانگ فنگ Kx480، دانگ فنگ Kx520 و کشنده‌های ولوو از مهم‌ترین محصولات شرکت سایپا دیزل هستند که به واسطه ی قدرت و عملکرد منحصر به فردی که دارند نقش قابل توجهی برای برطرف کردن نیاز حمل و نقل کشور ایفا کرده اند.

کشنده دانگ فنگ Kx520

کشنده دانگ فنگ kx520 با داشتن یک پیشرانه ۱۳ لیتری کامینز با کد isz520، قدرت موتور ۵۲۰ اسب بخار و برخورداری از گیربکس zf12 دنده اتوماتیک که وظیفه انتقال نیروی تولیدی را به چرخ‌ها بر عهده دارد، به یکی از قدرتمند‌ترین کشنده‌های تولیدی شرکت سایپا دیزل تبدیل شده است. وزن شاسی کامیون دانگ فنگ Kx520 حدود ۸۹۰۰ کیلوگرم است و مجموع وزن ناخالص آن ۴۵ تن می‌باشد به این معنی که می‌تواند بارهایی با وزن ۴۵ تن را به راحتی حمل نماید.

شرکت آرین دیزل

شرکت آرین دیزل یکی از قدرتمندترین شرکت‌های خودرسازی است که به عنوان نماینده انحصاری شرکت خودروسازی جک موتورز در ایران فعالیت می‌کند و به سبب کیفیت و عملکرد بالایی و خدمات پس از فروش خوبی که برای محصولات تولیدی خود در نظر گرفته است به یکی از شناخته شده ترین شرکت‌ها در بین سایر شرکت‌های خودروسازی بدل شده است. از محصولات این شرکت می‌توان به کامیونت جک ۵ تن، ۶ تن و ۸ تن و کشنده شاکمن اشاره کرد.


کشنده شاکمن x5000


کشنده شاکمن x5000 که به شاکموتو نیز معروف است یکی از برجسته‌ترین محصولات شرکت آرین دیزل است که با بهره گیری از موتور ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ، مجهز به توربوشارژر، توان موتور ۵۲۰ اسب بخار، استاندارد آلایندگی یورو ۵ در مدت کوتاهی که از تولید این خودرو می‌گذرد توانسته در صدر پرفروش ترین محصولات آرین دیزل قرار گیرد.


بررسی کشنده دانگ فنگ kx520 و کشنده شاکمن از نظر فنی

موتور

توان موتور هر دو کشنده شاکمن و کشنده دانگ فنگ Kx520 حدود ۵۲۰ اسب بخار بوده و از نظر قدرت موتور یکسان عمل می‌کنند.

از نظر وزن

در مورد وزن این خودرو می‌توان گفت کامیون شاکمن از وزن ۵۰۰۰ کیلوگرم برخوردار است در حالی که وزن کامیون دانگ فنگ Kx520 حدود ۴۵۰۰۰ کیلوگرم است.

کابین

کابین کامیون دانگ فنگ Kx520 دارای دو عدد تختخواب بوده و سقف کشنده از نوع بلند می‌باشد. کابین از نوع تمام فولادی، تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص ضد زنگ بوده که از پوسیدگی کابین این خودرو جلوگیری می‌کند. صندلی‌های به کار رفته در این خودرو از نوع بادی و سیستم تعلیق اتاق جلو و عقب نیز از نوع بادی تعبیه شده است.
کابینی که برای کشنده شاکمن یا شاکموتو طراحی شده است به بالابر هیدرولیکی و الکتریکی تجهیز شده است و سیستم تعلیق بادی صندلی راننده با قابلیت تنظیم طراحی شده است. مولتی مدیا، کرو کنترل بر روی فرمان، گرمکن آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم از دیگر امکانات این خودرو هستند.


سایر مشخصات کشنده شاکمن و کشنده دانگ فنگ Kx520

مشخصات فنی کشنده شاکمن کشنده دانگ فنگ kx520
نوع و مدل موتور cummins isz520 51 cummins isz520-51
سیستم کلاچ قطر صفحه کلاج:۴۳۰ میلیمتر مدل:sach mf 430، نوع سیستم: تک صفحه ای، هیدرولیک با کنترل بادی، قطر صفحه کلاچ:۴۳۰ میلیمتر
سیستم ترمز دو مدار مستقل پنوماتیک، ترمزهای چرخ جلو دیسکی و ترمزهای چرخ عقب کاسه ای، سوپاپ ها و سیستم ترمز ساخت شرکت wabco با مخازن ذخیره باد آلومینیومی ترمزهای جلو و عقب دیسک، دارای دو مدار مستقل در جلو و عقب که با هوای فشرده کار می‌کند، سیستم ضد قفل ترمز (wabco)ebs+esc، کمپرسوز باد دو سیلندر، ترمز تپه، ترمز اضطراری پیشرفته aebs، سیستم رادار حرکت بین خطوط ldws، ترمز ممکانعت از برخورد روبرو fcws

نتیجه گیری

هر دو کشنده دانگ فنگ Kx520 و شاکمن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و نمی‌توان برتریت یکی از این دو خودرو را صرفا بر مبنای مشخصات فنی ذکر شده اثبات کرد. لذا علاقمندان بر حسب نوع کاربری که از خودرو انتظار دارند و بودجه ای که در دست دارند بایستی یکی از این دو خودرو را برای انجام فعالیت‌های خود برگزینند.